Procesy pakowania uchodzą za najprostsze z procesów wytwarzania wyrobu gotowego. Czasem nawet nie są rozpatrywane jako procesy kluczowe, stanowiące wartość dodaną danego dobra. A czemu? Bo przecież każdy wie, jak pakować. Pakujemy prezenty na święta, pakujemy się na wakacje, pakujemy zakupy do samochodu….a w znanej reklamie M&Msy same pakują się do miski. Nie ma w tym zatem żadnej filozofii. Czy na pewno?
W ostatnich latach obserwujemy dużą rotację pracowników produkcyjnych, a co za tym idzie, spadek poziomu kwalifikacji kadry produkcyjnej. Każdy nowy pracownik potrzebuje określonej liczby godzin na wdrożenie – poznanie procesu, wypracowanie powtarzalności poszczególnych czynności oraz wykonanie ich w założonym czasie (zwłaszcza w przypadku procesów manualnych). Dlatego też, nowi pracownicy delegowani są do procesów potencjalnie najprostszych – często są to właśnie procesy pakowania.
Jeśli świadomie decydujemy się na taki krok, to powinniśmy również zapewnić, że nasz proces został zdefiniowany w taki sposób, że prawdopodobieństwo popełnienia błędu (spakowania nieodpowiedniej liczby elementów lub naklejenia nieodpowiedniej etykiety) jest na akceptowalnym poziomie. A cóż to znaczy akceptowalnym? Otóż na takim poziomie kosztów potencjalnej reklamacji, które jesteśmy w stanie zaakceptować.
Owszem, zdarzają się i mogą generować bardzo duże koszty. Do dziś pamiętam sytuację, gdy u jednego z dostawców wstrzymano trzytygodniową produkcję wyrobu z powodu niezgodnej etykiety wyrobu gotowego (consumer package). Niestety, całą partię trzeba było zawrócić z magazynów i przekleić etykietę.
Wtedy nasze koszty prawdopodobnie wzrosną jeszcze bardziej. Mając nawet precyzyjny system identyfikowalności produktu i jego zawartości, nadal poniesiemy dodatkowy koszt przepakowania wyrobu.
Jeśli śledzimy w naszej organizacji koszty jakości (koszty utraconych korzyści) to w zbiorczej kalkulacji, oprócz kosztu dodatkowych roboczogodzin, znajdą się również koszty użycia linii/maszyn, dodatkowego transportu oraz koszty opóźnień wynikających z umów realizacji dostawy.
Oczywiście, że tak! W dłuższej perspektywie czasu unikniemy reklamacji od klientów, opóźnień w realizacji planu produkcyjnego, dodatkowych kosztów i nerwowych sytuacji.
Doradztwo w zakresie zarządzania produkcją.
E-mail: contact@emiliasongowicz.pl
Telefon: +48 513 236 132
Strona wykorzystuje pliki Cookies w celu zapewnienia jej funkcjonalności (niezbędne pliki Cookies) na zasadach opisanych w Polityce Prywatności i plików Cookies
Zaakcpetuj wszystkoCookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Dodaj komentarz